Over de training
Heeft een kind moeite met lichamelijke en verbale zelfbeheersing? Of met weerbaarheid of ander sociaal gedrag? Dan biedt de Rots en Water training uitkomst.
Het is een psychofysieke groepstraining om positieve weerbaarheid en sociale vaardigheden bij kinderen te verbeteren. Psychofysiek wil zeggen dat er door middel van lichamelijke oefeningen, gecombineerd met mentale oefeningen er gewerkt wordt aan zelfbeheersing, zelfvertrouwen en zelfreflectie. Vanuit die vertrekpunten is er aandacht voor thema’s als veiligheid, voor jezelf opkomen, contact met de ander en het vinden van je eigen weg.
Programma
Kinderen leren:
- respectvoller communiceren
- beter voor zichzelf opkomen (fysiek en verbaal)
- beter omgaan met groepsdruk
- weloverwogen keuzes maken
- gemakkelijker contact leggen
- beter samenwerken met anderen
- beter positie innemen in een groep en hun actie reactie proces beter inschatten en kunnen ombuigen
- vergroten van hun zelfvertrouwen
De volgende drie punten lopen als rode draad door de training:
- gronden (stevig en ontspannen staan), centreren (ademhaling) en concentreren (richten van de aandacht).
- ontwikkelen van de driehoek lichaamsbewustzijn, gevoelsbewustzijn en zelfbewustzijn (meer inzicht in en ervaring met eigen reactiepatronen).
- zich onafhankelijk op te stellen en eigen keuzes te maken (Rots), maar ook samen te werken en samen te leven (Water). Kinderen /jongeren leren, afhankelijk van de situatie voor een Rots- of Waterhouding te kiezen.
Voor opvoeder(s)
Opvoeder(s) dienen aanwezig te zijn bij 3 bijeenkomsten:
- een intakegesprek
- een ouderbijeenkomst halverwege de training.
- een evaluatiegesprek
Voor de basisschoolleeftijd geldt dat de training onder schooltijd plaatsvindt en opvoeder(s)zelf verantwoordelijk zijn voor het vervoer van school naar de locatie waar de groep plaatsvindt.
Voor wie?
Kinderen / jongeren van 6 t/m 12 jaar uit het basisonderwijs, speciaal onderwijs. Kinderen worden ingedeeld op leeftijd.
- 6-8 jaar
- 8-10 jaar
- 10-12 jaar
In overleg kan er afgeweken worden van de standaard.
Voor deelname aan rots en water zijn de volgende contra indicaties
- Individuele complexe gedrags- of psychiatrische problematiek. Hierbij is vaak eerst een andere vorm van hulp (therapie) nodig.
- leerlingen die zichzelf niet kunnen begrenzen
- leerlingen die nauwelijks een ‘ik’-ontwikkeling hebben (zeer geringe gewetensfunctie, weinig normbesef en/of geen rekening kunnen houden met anderen).
- Geen psycho-educatie gehad rondom ASS / ADHD
- Te geringe draagkracht in de thuissituatie; van ouders wordt echt verwacht dat ze deelname aan de ouderbijeenkomsten.
Verwijzer, school en ouders zorgen samen voor een volledige aanmelding.